0
0

چرا باید علوم طلسمات و نجوم و … از غیر اهل آن پنهان بماند

1855 بازدید

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

طلسمات

روان مردمى از جمله جواهر روحانى است و او را مناسب و علاقت تمام هست با نفوس افلاک و کواکب، و همچنانکه نفس فلکى را اثر است در کاینات، نفس انسانى را نیز اثر باشد، و خاصّه که نفسى قوى باشد و به شهوات طبیعى آلوده نباشد. از این سبب اصحاب طلسمات عبادتها کنند و ریاضتها کشند و روزه دارند و نماز بسیار کنند و خود را از علایق دنیاوى و آلایش طبیعت پاک دارند تا نفس ایشان قوى گردد و روح صافى شود تا هم با دیگر قوّتها یار شود و قابل فیض گردد. آنگاه وقتى طلب کنند که کواکب و شعاعهاى ایشان در صورتى از فلک البروج جمع شوند که آن صورت کواکب سبب فاعلى باشند مر وجود آن صورت زمینى از کاینات را که مقصود باشد. آنگاه نگاه دارند تا جزء آن صورت و کواکب بر بالاى افق باشند و درجه‏یى از درجات فلک طلوع کند که مناسب آن صورت و کواکب باشند در قوّت و خاصیّت. در آن وقت، تمثالى از مس یا از نقره، یا چیزى که قوام محکمى دارد، بسازند مانند آن صورت فلکى، و دیگرى کنند مانند آن صورت که در آن درجه برآید که طالع باشد و در مقابل آن صورتهاى فلکى نهند تا نور آن صورت فلکى بر این صورت تمثال افتد. آنگاه، چنانکه فرموده باشند میکنند تا آن مقصود حاصل آید.
امّا منفعت طلسمات ظاهر است از بهر آنکه مقصود از طلسم، یا دفع شرّ باشد- چنانکه دفع وبا کنند، یا دفع قحط، یا دفع حیوانات زیانکار- یا نیز از جهت ظفر یافتن بر دشمن کنند، یا از جهت قوى کردن حفظ و به حاصل کردن علوم، یا مستجاب گشتن دعا و مانند آن.

در پدید کردن و مستور داشتن قدما مر این علم را از عامّ‏

غوامض اسرار فلک، علماء کنند. اینان استنباط کردند و ورا، از بهر جلالت قدر و شرف موضوع و عظیمى منفعت، عزیز داشتند. و بزرگوارتر و شریفتر همه علمها نزدیک ایشان، این علم بود، و با هرکس اسرار این علم در میان ننهادندى، و آن قدر که به مصالح اهل زمانه تعلّق داشتى اظهار کردندى، و البتّه هیچ نااهل را نیاموختندى، و دانایان ایشان با یکدیگر سخن به رمز گفتندى، از جهت آنکه هرکسى را همّت بلند و عقل قوى نباشد به اندازه آنکه بر اسرار این علم واقف شود تا چنانکه واجب باشد فهم کند و عاجز گردد.
و سبب دیگر نیز هست که بدان سبب این علم را پنهان داشته‏اند و آن‏چنان است که هرکسى را صیانت و امانت نباشد که این علم را از جهت خیر و مصلحت مردمان به کار دارد، از بهر آنکه همچنانکه بدین علم خیرى به مردمان توان رسانیدن، شرّ و فتنه و بلا نیز توان انگیختن- چنانکه یکى را بیمار توان کرد، و دیگرى را مقهور توان کرد، و مانند این.
پس، بدین سببها این علم را نهان و پنهان داشته‏اند، و جز به کسى که اهل باشد ننموده‏اند، و بدین سبب ضرورت گشته است که این علم را به یکدیگر، به عبارت مرموز بیان کنند.
و دیگر سبب مستور داشتن این علم آن است که اگر کسى بدین علم برخورد که طبع راست ندارد و برخلاف راستى، معنى دیگر تصوّر کند و پندارد که راست است و آن تصوّر تضییف کند تا سبب فساد این علم باشد، پس چاره نباشد از پنهان داشتن این علم و به رموز حاجت بیفتد تا هیچ نااهل را در این علم دیدار نیفتد.
این است اسباب مستور داشتن این علم که یاد کردیم.

مؤلف ناشناخته، تنکلوشا : به ضمیمه مدخل منظوم از عبد الجبار خجندى، ۱جلد، مرکز پژوهشى میراث مکتوب – تهران – ایران، چاپ: ۱، ۱۳۸۴ ه.ش.

[/vc_column_text][woodmart_gallery images=”3388″ view=”grid” spacing=”0″ horizontal_align=”center” vertical_align=”middle” columns=”1″ caption=”0″ lightbox=”” img_size=”1200×600″ woodmart_empty_space=”” lazy_loading=”no”][vc_empty_space height=”25px”][/vc_column][/vc_row][vc_row content_placement=”top” css=”.vc_custom_1497600451819{margin-bottom: 20px !important;}”][vc_column offset=”vc_col-md-8″][vc_column_text text_larger=”no”]

نام کتاب: تنکلوشا: به ضمیمه مدخل منظوم از عبد الجبار خجندى‏

پدیدآور: مؤلف ناشناخته‏

نویسنده: خجندى، عبد الجبار

مصحح: رضازاده ملک، رحیم‏

موضوع: نجوم اسلامى/ اخترگویى/ بروج دوازده‏گانه/ زایچه‏

زبان: فارسى‏

تعداد جلد: ۱

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column offset=”vc_col-md-4″][woodmart_gallery images=”3389″ view=”grid” spacing=”0″ horizontal_align=”center” vertical_align=”middle” columns=”1″ caption=”0″ lightbox=”” img_size=”600×590″ woodmart_empty_space=”” lazy_loading=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row content_placement=”top”][vc_column offset=”vc_col-lg-4 vc_col-md-12″][woodmart_products layout=”carousel” items_per_page=”1″ slides_per_view=”1″][/vc_column][vc_column offset=”vc_col-lg-8 vc_col-md-12″][woodmart_title align=”left” style=”bordered” title=”Cras consectetur”][vc_column_text css=”.vc_custom_1573701426494{margin-bottom: 20px !important;}” text_larger=”no”]

کتابشناسی

دو تعبیر براى تَنْکَلوشا وجود دارد؛ اول آنکه این نام، صورت دگرگون‏ شده نام تئوکروس، منجّم بابلى( احتمالاً از سده ۵ م) بوده و دیگر آنکه صورت مختصر نام اثرى منسوب به وى با عنوان تنکلوشا البابلى القوفانى فى صور درج الفلک و ما تدلُّ علیه من احوال المولودین بوده است. درباره نام اصلى نویسنده و چگونگى وجود ترجمه عربى از اثر او نظریات متعددى ارائه شده است. اما با توجه به نوشته موجود در آخر یکى از نسخه‏ هاى باقیمانده از این کتاب که تاریخ زندگى تنکلوشا را به هشتاد سال پیش از هجرت پیامبر مکرم اسلام( ص) نسبت داده، احتمالاً کتاب او ابتدا به زبان پهلوى و سپس به زبان عربى ترجمه شده است. و در همین اثنا، نام تئوکروس به واسطه ترجمه پهلوى این اثر و به دلیل ابهامات موجود در نگارش و خوانش پهلوى از تئوکروس یا توکروس به صورت تنکلوس، تینکلوس، تنکلوش و تینکلوش درآمده است.

محتوا

نگارنده( رضازاده ملک) پیشگفتار این کتاب را به معرفى احکام نجوم و اعتقاد مردمان به دخالت داشتن اجرام سماوى و کواکب بر آنچه بر روى زمین واقع مى‏شود، اختصاص داده و سپس درباره ابوریحان بیرونى و کتاب التفهیم لأوایل صناعه التنجیم او به عنوان یکى از مهم‏ترین کتاب‏هاى حوزه احکام نجوم سخن رانده است. کتاب تنکلوشا نیز ابتدا در سه فصل به اثبات احکام نجوم، منفعت استفاده از آن و دلیل پنهان نگاه‏داشتن آن از عامه توسط علماى این علم پرداخته است. در ادامه نیز در دوازده بخش کلى هر یک از صور فلکى از حمل تا حوت را به سى درجه تقسیم کرده و احوال مولود را در هر یک از این سى درجه توصیف کرده است. موضوع این کتاب، وصف صورتهاى شگفتى است که به تصوّر مؤلف با هر یک از درجات ۳۶۰ گانه دایره البروج، طلوع مى‏کنند. در نهایت با توجه به زایجه افراد و صورى که به هنگام تولد، تحت تأثیر آن بوده‏ اند، درباره آنها به پیشگویى پرداخته است.

مدخل منظوم‏

مدخل منظوم که ضمیمه کتاب حاضر است، رساله‏ اى است به قلم عبدالجبار خجندى که آن را به زبان فارسى در تاریخ اول جمادى الآخر سال ۶۱۶ هجرى قمرى سروده است. این رساله درباره احکام نجوم نوشته شده و نگارنده در سطور آخر نوشته خود یادآور مى‏شود که با وجودى که با مراجعه به این کتاب مى‏توان تمام مشکلات خواننده را حل کرد، اما باید بداند که هیچ‏کس جز خدا، علم غیب نمى‏داند. این ضمیمه در اصل نسخه ‏اى است که در جمادى الثانى سال ۱۰۴۴ هجرى قمرى توسط محمد باقر بن محمد صالح القرمیسنى کتابت شده است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.portalesharat.net/?p=232
اشتراک گذاری:
کتابخانه بزرگ پرتال اشارت
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

1 نظر در مورد چرا باید علوم طلسمات و نجوم و … از غیر اهل آن پنهان بماند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

eskişehir escort - escort adanaeskişehir escort - escort adana